top of page
Søk
  • Helhetsgården Helse

Plager etter fødsel

Det er mye som skjer med kroppen i løpet av barseltiden og det kan være forvirrende å vite hva som er normalt og ikke. Mange melder seg på fødselsforberedende kurs, men det finnes ingen kurs for å forberede seg til barseltiden. Denne tiden er enda lenger, så det kan være lurt å lese seg litt opp her også. Derfor har vi skrevet et sammendrag om de vanligste endringene i kroppen etter fødsel.


Etterrier

Livmoren trekker seg sammen etter fødsel, noe som kan gi rieliknende smerter. Dette er vanlig de første dagene etter fødsel og oppleves ofte i forbindelse med amming. Enkelte kan få kraftige smerter, spesielt hvis de er flergangsfødende. Om nødvendig kan man få smertestillende.


Renselse

Dette er rett og slett blødningen etter morkaken som løsrives fra livmorveggen. Blødningen kan vare 6-8 uker etter fødsel. Det skal ikke være vondt, men kjenner du at du er øm over nedre del av magen og blødningen begynner å lukte vondt eller du har feber så kan det være en infeksjon. Da er det lurt å kontakte barselavdelingen.


Ammeproblemer

Amming kan være en vanskelig opplevelse for veldig mange. Det krever en avansert teknikk av både mor og baby. Det kan være vanskelig å få sugetak av forskjellige grunner, og det kan gi såre brystvorter og sprekker. Det er også vanlig å oppleve nakke og skulderplager som et resultat av ammingen.


Smerter og tyngdefølelse nedentil

Det er heller ikke uvanlig at det tar litt tid før sårene du fikk under fødselen har grodd. Smertene kjennes spesielt når du går eller sitter, og det kan svi når du går på toalettet. Hvor lang tid det tar er individuelt og kommer an på fødselens omfang. Mange kvinner opplever også en tyngdefølelse, noe som kan være et tegn på fremfall av enten urinblæren, livmoren, endetarmen eller skjedeveggen. Husk å begynne med knipeøvelser så fort du orker etter fødsel. Ved større underlivsfremfall vil det ikke være tilstrekkelig med bekkenbunnstrening, men dersom kirurgisk behandling blir et alternativt så vil resultatet bli bedre når man har trent disse musklene.


Inkontinens

En av fire kvinner opplever lekkasje av urin etter fødsel. I noen tilfeller vil de alvorligste riftene føre til også lekkasje av luft og avføring. Urinlekkasje er ganske vanlig i starten av barseltiden, uansett om det har vært vaginal fødsel eller keisersnitt. Dette kan forebygges ved å gjøre knipeøvelser både under og etter svangerskapet. Hjelper ikke dette, kan det være lurt å oppsøke en bekkenbunnsfysioterpeut. I de mest alvorligste tilfellene kan det kreves kirurgisk behandling.


Delte magemuskler

Dette er en vanlig tilstand som oppstår når man er gravid, men som også kan vare langt ut i barseltiden. Det kalles diastase når mellomrommet er mer enn 2.5cm. Flere har delte mageuskler uten at de vet om det. For veldig mange vil mellomrommet mellom magemusklene gå tilbake uten spesielle tiltak. For andre kan det ta inntil ett år. Det er ingen forskning som viser hvilken trening som gir best resultat, men det er bedre å være i bevegelse, enn å la være å gjøre øvelser i frykt for at de kan gjøre mer skade. Dersom du kjenner at noe med magen ikke er som det skal, kan du ta kontakt med en fysioterapeut eller kiropraktor med kompetanse på dette.


Bekkenleddsmerter

Mange kvinner opplever bekkenleddsmerter i siste del av svangerskapet, men for noen kan det var langt inn i barseltiden. Smertene utløses som oftest når du endrer kroppsstilling som for eksempel når du skal ut av bilen. Selv det å gå i vanlig tempo kan fremprovosere smertene. Dersom smertene ikke gir seg med litt hvile, kan det være lurt å oppsøke helsepersonell med kompetanse på bekkenleddsmerter (fysioterapeut, kiropraktor eller manuellterapeut).



Hva kan jeg gjøre selv?

Mange av plagene man opplever under og etter graviditeten går ofte over av seg selv. Det er viktig å være obs på at kroppen har gått gjennom en stor forandring, og at det tar tid før den oppfører seg som den gjorde før graviditeten. Trening er selvfølgelig bra for helsa og gir nybakte mødre etterlengtet egentid samtidig som det styrker deg både mentalt og fysisk.

Har du spørsmål angående hva som er lurt eller ikke lurt å gjøre under og etter svangerskapet, ta kontakt med vår Kiropraktor Emma som har etterutdanning innen dette.


Ønsker du en time til vurdering kan det bestilles via vår online booking : KLIKK HER.



Forfatter:


Emma H. Borgås

Kiropraktor BSc, BChiro, MNKF

Sertifisert i gravidyoga og barseltrening


41 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page